Powered By Blogger

Khamis, 23 Oktober 2008

Sambungan...dunia ilusi

Kesimpulan.....
Perkara ini adalah antara kebenaran terhebat yang mungkin tidak akan diberitahu kepada kamu sepanjang hidup. Dengan membuktikan bahawa seluruh dunia material adalah kewujudan bayangan, subjek ini merupakan kunci untuk memahami kewujudan dan ciptaan Allah sekaligus memahami bahawa hanya Dia satu-satunya yang wujud.

Mereka yang memahami perkara ini menyedari bahawa dunia ini bukanlah tempat seperti yang dilihat oleh manusia umum. Dunia ini benar-benar dianggap wujud oleh mereka yang merayau tanpa tujuan di tepi jalan yang terlibat di dalam pergaduhan di kelab-kelab malam, yang menunjuk-nunjuk di cafe mewah, yang bermegah dengan harta dan pangkat. Dunia ini adalah sebuah himpunan persepsi iaitu sebuah ilusi. Kita hanyalah kewujudan bayangan yang melihat persepsi ini di dalam minda tetapi gagal menyedarinya. Dan kita pasti akan sedar apabila kita meninggalkan dunia yang fana ini.

Kita dapat menjelajah di balik hal ini dengan cara berta'amul secara peribadi. Untuk ini, kita harus memusat dan menumpukan perhatian serta menghayati cara memerhati dan menyentuh objek sekeliling. Sekiranya kita benar-benar mengambil perhatian, kita dapat merasakan bahawa suatu makhluk lain yang sedang melihat, mendengar, menyentuh, memikir dan membaca blog ketika ini sebenarnya ialah roh yang melihat persepsi yang di panggil kebendaan pada sebuah skrin. Mereka yang berjaya memahami hal ini dianggap telah dapat berganjak daripada kawasan dunia material yang menipu kebanyakan manusia dan telah memasuki kawasan kewujudan yang hakiki.

Sekalipun kebenaran fakta ini tidak diendahkan dan menipu dirinya dengan menganggap semua yang dimiliki benar-benar wujud, tetapi di akhirnya ia akan mati dan di hari kemudian segala akan menjadi jelas apabila kita diciptakan untuk kali kedua. Pada hari tersebut, lalu pandanganmu pada hari ini menjadi tajam.(Surah Qaf :12) dan segalanya akan menjadi jelas. Tetapi sekiranya mereka di dunia dahulu menghabiskan seluruh hidupnya mengejar matlamat khayalan, maka pada hari ini mereka berharap sekiranya mereka tidak dibangkitkan untuk kali kedua ini dan berkata ; Aduhai sekiranya kematian itulah yang menyelesaikan segalanya, hartaku sekali-kali tidak memberi manfaat kepadaku, telah hilang kekuasaanku daripadaku. (Surah Al-Haqqah:27-29)

Di dalam Al-Quran situasi golongan yang mengejar ilusi di dunia ini dan melupakan Pencipta mereka telah dijelaskan seperti berikut
Dan orang-orang yang kafir pula, amal-amal mereka adalah umpama riak sinaran panas di tanah rata yang disangkakanya air oleh orang yang dahaga, sehingga apabila ia datang ke tempat itu, tidak didapati sesuatu pun yang disangkanya itu, dan ia tetap mendapati hukum Allah di sisi amalnya, lalu Allah menyempurnakan hitungan amalnya dan ingatlah Allah Amat segera hitungan hisab-Nya. (Surah An-Nuur:39)

Tiada ulasan:

Gerakan Islam Moden

Gerakan Islam Moden
Ikhwanul Muslimin

Fatamorgana